Vliegfietsen

Your number 1 in Vliegfietsen ;-P Vliegen en fietsen, vliegfietsen en fietsvliegen (sorry non-Dutch speaking people, this blog is in Dutch)

vrijdag, december 15, 2006

Onderweg IV

7-8-2004 Tipsy at Tepsa

Tepsa (Fins Lapland) is een gehucht niet al te ver van Kittilä. Fietsen door het Lapse landschap is mooi, maar in augustus vind je er weinig bloeiende planten om insecten op te vangen. Behalve bij de kleine landbouwenclaves die zo her en der in het landschap gedrapeerd zijn. Met een bult bergboerensubsidie houden een aantal Lappen hier iets van een locale economie gaande bestaande uit opgestalde melkkoeien, rendieren, huisjes verhuren en om de 50 kilometer een tankstation waar van alles te krijgen is.

Tepsa dus, is het gehuchtje waar ik die dag doorheen fiets en bij een bloemenberm besluit te kijken of er zweefvliegen te vangen zijn. De lijst soorten is niet indrukwekkend maar genoeg om anderhalf uur te blijven hangen. Lang genoeg ook om de aandacht te trekken van een tweetal bezopen finnen die op zo'n 200 meter van mijn vangplek op de trap van een van de huisjes zitten te lallen. De heren hebben me na een 15 minuten gespot en nummer 1, die met de Engelse talenknobbel, begeeft zich in redelijk rechte lijn naar de plek waar ik sta te vangen en begint in het Fins te informeren wat ik aan het doen ben. Nummer 2 is verder heen en doet over de 200 meter naar schatting een kwartier. Niet verwonderlijk gezien de zigzagomweg die meneer volgt. Beide heren zijn helegaar niet verrast over mijn vliegjesmanie, maffe hobbies zijn een deugd in Finland, en na een "conversatie" van een minuut of 20 keren beide heren weer terug. Nummer 1 in rechte lijn, nummer 2 weer via Oslo en Sint Petersburg.

Op die plek ben ik toen nog een uurtje doorgegaan met vangen met op de achtergrond het gelal, geschreeuw en gebrul van het tweetal die strontbezopen door het dorp waggelden.

En wat grappig, er is zelfs een webcam in Tepsa, beetje donker nou, maar dat mag de pret niet drukken.

Labels: