Vliegfietsen

Your number 1 in Vliegfietsen ;-P Vliegen en fietsen, vliegfietsen en fietsvliegen (sorry non-Dutch speaking people, this blog is in Dutch)

zaterdag, november 11, 2006

Fietsroutetest 2006 deel VI: Lahn van Giessen tot Koblenz

Dit is een Bikeline uitgave van Esterbauer
De route is vrijwel geheel "volgens het boekje" gereden van Giessen tot Koblenz. Ik heb de vijfde editie uit 2004 gebruikt.

Algemene indruk over het routeboekje:
- zie de Donauroute

Tijdens het gebruik:
- het navigeren in de wat grotere plaatsen gaat uitstekend, volgt simpelweg de Lahn en je komt er vanzelf. Duitse gezinnen achterna fietsen is wat moeilijker, de route is duidelijk minder populair dan de Donauradweg.
- je rijdt vrij snel "een kaartje af", net als alle boekjes van Bike Line

De route zelf:
- Kent bij tijd en wijle erg steile hellingen, veel meer dan het eerste stuk van de Donauroute. Gelukkig vergoedt het uitzicht over het prachtige dal heel erg veel. Het dal van de Lahn is veel smaller en bosrijker dan grote delen van het Donaudal.
- Enkele steile hellingen zijn te vermijden doordat er vlakkere fietspaden door het dal zijn aangelegd, de fietsveren die in het routeboekje staan aangegeven varen niet meer of nog niet. De klim Geilnau-Holzappel-Laurenburg is een forse. Degenen met slappe knieen kunnen in Nievern de fiets (gratis volgens mij) op de trein zetten. De echte bikkel valt aan.....
- de route gaat voor het grootste deel over fraaie vrijliggende fietspaden, vrijwel altijd asfalt een enkele keer ook goed onderhouden gravel. Een slecht wegdek kom je nauwelijks tegen. Voor erg steile stukken is het alternatief de grote weg maar daar is het uitzicht ook veel minder. Helaas is het fruitaanbod langs de weg minder dan in het dal van de Nidder/Nidda.
- Oranjefans kunnen hun hart ophalen aan de voorouderlijke burcht te Dietz.
- Met enige planning kun je met 80-120 km etappes van camping tot camping fietsen, de overige voorzieningen (bakkers, slagers, supermarkten, restaurants) zijn ruimschoots aanwezig.

Waardering:
de route: 8
het kaartmateriaal: 9
de begeleidende tekst: 6,5.

Labels: